top of page

Inleidingen 2024 2025

Film 1

RADICAL (USA, Mexico, 2023)

125 minuten

Regie: Christopher Zalla

Met: Eugenio Derbez, Daniel Haddad, Jennifer Trejo.

 

Eigenzinnige leraren zijn vaker onderwerp van films geweest: in de goede zin in “Dead Poets Society” en “Good Will Hunting” (beide met Robin Williams), “Jagten” (Mads Mikkelsen), maar ook in negatieve rollen zoals het drankorgel in “Druk”, ook een rol van Mads Mikkelsen.

De idealistische basisschoolleraar Sergio Juarez (Eugenio Derbez) werkt in het Mexicaanse onderwijs en heeft duidelijke ideeën over hoe het onderwijssysteem verbeterd zou moeten worden. Het roer moet radicaal om!, waarmee hij ingaat tegen het rigide onderwijsplan van de armoedige school. De leraar in een dienende rol, vertrouwen gevend, meer aandacht voor het ontdekken van de kwaliteiten van elk kind, minder toetsgericht, de leerlingen prikkelen om daar dan wat mee te doen, zodat de kinderen kunnen ontsnappen aan de sociale malaise in het Mexicaanse grensplaatsje. We weten allemaal hoe op het ogenblik in Mexico de dienst wordt uitgemaakt door (drugs)bendes die het land en de mensen in hun greep hebben. Met frisse moed gaat Sergio aan de slag en weet bij de kinderen veel sympathie te krijgen. Vooral drie kinderen staan centraal: de grapjas Nico, die al bijna door het criminele circuit is ingelijfd; Paloma, die op een vuilnisbelt leeft en Lupe, die thuis als oppas dient.

Het verhaal verloopt via een standaard patroon van goede bedoelingen: van een enthousiaste en eigenzinnige leraar die tegengewerkt wordt door “het systeem”, maar resultaten boekt bij de leerlingen, die met hem sympathiseren, waarna de tegenslagen zich aandoen door de macht van de sociale structuren in het land. Daar heeft de leraar dan geen invloed meer op en krijgt hij het moeilijk. Kritiek op zijn functioneren is er ook, verwoord door een ouder: “U lanceert de kinderen alsof ze naar de ruimte kunnen, maar wat gebeurt er als ze straks na school weer in de realiteit belanden? “ Er worden nogal wat maatschappelijke thema’s aangehaald in de film, die niet volledig uitgewerkt worden, zoals bijvoorbeeld het pesten in de klas, dat bij Sergio’s komst plots ophoudt.

Toch is dit wel een geslaagd verhaal, dat de toeschouwer zal blijven boeien en is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. De film en hoofdrolspeler Eugenio Derbez hebben dan ook vele prijzen gewonnen op festivals, zoals op het onlangs gehouden “Movies that matter” festival in Den Haag. Maar wat mij betreft zal ik me Robin Williams als leraar John Keating in “Dead Poets Society” uit 1989 eerder blijven herinneren dan leraar Sergio uit 2023. 

 

Jacques Engels

b509965c2c7b444da5e03ee80edcdffc.jfif
easd.jfif
1.png

Film 2

C’è ANCORA DOMANI (Italië, 2023)

118 minuten

Regie: Paola Cortellesi

Met: Paola Cortellesi, Valerio Mastandrea, Vinicio Marchioni, Giorgio Colangeli

 

C’è Ancora Domani is een hoopgevend drama over het moeilijke leven van een huisvrouw in het patriarchale Italië kort na de Tweede Wereldoorlog. De film is het regiedebuut van actrice en auteur Paola Cortellesi, die ook de hoofdrol vertolkt, en won drie prijzen op het filmfestival van Rome.
Slechts in enkele weken tijd groeide ‘C’è Ancora Domani’ uit tot een cultfilm en werd het een van de grootste kassuccessen ooit in filmland Italië. In Italië bezochten in 2023 meer mensen deze film dan de internationale kassuccessen ‘Oppenheimer’ en ‘Barbie’.


Delia en Ivano wonen met hun kinderen en Ivano’s ziekelijke vader in een souterrain woning in een typisch Romeins hofje. Het is 1946 en Rome balanceert tussen de roes over de bevrijding en de tekortkomingen van de afgelopen oorlogsjaren. Delia berust in haar traditionele rol van echtgenote en moeder die de eindjes aan elkaar moet knopen. Ivano, de patrias familias, hardwerkend om het beetje geld thuis te brengen laat geen gelegenheid voorbijgaan om dit te vertellen, soms minachtend en soms hardhandig. Hij heeft alleen ontzag voor zijn manipulerende vader, voor wie Delia een makkelijke verzorgster is. Het is lente en de familie is opgewonden over de verloving van hun dochter Marcella met een jongen uit de middenklasse. Delia ziet dit als Marcella’s kans om hetzelfde lot te ontlopen. Maar alles verandert wanneer Delia een mysterieuze brief ontvangt die haar moed aanwakkert om te streven naar een beter leven.
Een huisvrouw als Delia heeft geen zeggenschap, is ondergeschikt aan de man (ook haar zonen) en moet vooral zorgen; voor alles in en rondom het huis. Vaak kijk je met een knoop in de maag, vanwege het ongemak, de onrecht en machteloosheid.


C'è Ancora Domani gaat stijlvol om met huiselijk geweld, een manier die de film uitstekend staat. 'There's Still Tomorrow' weet te raken, behandeld belangrijke gewichtige thema's, maar blijft weg van een depressieve sfeer. Voelt bij vlagen misschien aan als een stijlvol uitgevoerde soapserie, maar dat doet geen moment afbreuk aan de film als geheel.


Geschoten in mooi zwart-wit en voorzien van een sterke soundtrack. De vertelling is grappig, gevat, hoopvol en soms zelfs een beetje romantisch. Het naoorlogse leven - waarin vele memorabele momenten, scènes en passanten voorbijkomen - zuigt je volledig op.

 

Martien Jeuken

paola-cortellesi-als-delia-in-c-e-ancora-domani.jfif
3.jpg
2.jpg
bottom of page